Port Gdańsk z historycznym rekordem

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. podsumował przeładunki w 2017 roku. Według wstępnych danych Port Gdańsk osiągnął bezprecedensowy rekord – w ciągu ostatniego roku przeładował ponad 4% więcej towarów niż planowano.

Według prognoz ostatni rok w ZMPG miał zakończyć się wynikiem 38,9 mln ton. Wstępne dane pokazują, że rezultat ten jest jednak o 4,3% wyższy, co oznacza, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeładowano ok. 40,6 mln ton. To o niemal 9% więcej niż w roku 2016.

To historyczny rekord. Port Gdańsk jeszcze nigdy nie przeładował takiej liczby towarów. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania należą się naszym operatorom, ponieważ to oni wypracowali tę zawrotną cyfrę. Na wynik wpłynęły przede wszystkim wyższe przeładunki w ostatnim kwartale 2017 roku, w którym Port obsłużył ponad 12 mln ton – mówi Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Rok 2017 obfitował w rekordy zarówno miesięczne, jak i kwartalne. Pierwsze półrocze zamknęło się z wynikiem 18,6 mln ton. W końcówce roku Port zanotował niespotykane dotąd przeładunki. W samym grudniu w Porcie Gdańsk przeładowano około 4,3 mln ton.

Rekordowe wyniki Portu Gdańsk to dowód na to, że w końcu obszar gospodarki morskiej ma swojego gospodarza, jakim jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Cieszy to tym bardziej, że przez wiele lat obszar ten był traktowany przez naszych poprzedników po macoszemu. Rezultaty Portu w przeładunku udowadniają, że gospodarka morska ma potencjał rozwojowy. Polska była, jest i będzie nad morzem, dlatego rozwój gospodarczy naszego kraju musi być oparty także o Bałtyk i polskie porty. Polski rząd doskonale to rozumie i zamierza wykorzystać ten potencjał – mówi Grzegorz Witkowski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Dominująca w strukturze przeładunkowej drobnica w roku 2017 po raz pierwszy uzyskała wynik  18 mln ton, czyli o 24% więcej niż w roku 2016. Na taki efekt przekłada się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy Ro-Ro, w tym samochodów handlowych. W ciągu ubiegłego roku przez Port Gdańsk przetransportowano 73 207 sztuk aut, co daje wynik aż o 412% lepszy niż w 2016 roku.

W roku 2017 wyjątkowo wysoki był także wolumen kontenerów w Porcie Gdańsk – osiągnął nienotowany do tej pory wynik 16 413 971 ton (1 580 505 TEU), przewyższając rezultat z 2016 roku o 22%. Dzięki temu Port Gdańsk umocnił swoją pozycję drugiego największego portu kontenerowego na Bałtyku.

Gdański port uzyskał również bardzo wysoki wynik w przeładunku paliw płynnych. W 2017 roku było to 13 157 582 ton paliw, czyli o 2,7% więcej niż w 2016 roku.

Dominującą grupą przeładunkową w Porcie Gdańsk jest drobnica (44,5% ogółu przeładunków), drugą stanowią paliwa (32,4%), trzecią węgiel (12,5%). W przeładunku węgla Port również zanotował wzrost na poziomie 0,05%, zamykając rok z wynikiem 5 083 349 ton.

Źródło: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk

***

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA (ZMPG) jest podmiotem zarządzającym portem morskim w Gdańsku, będącym kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. Spółka utworzona została w 1998 r. i działa na podstawie ustawy o portach i przystaniach morskich oraz Kodeksu spółek handlowych.

Do głównych zadań ZMPG należy zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, w skład której wchodzi osiem nabrzeży o łącznej długości ponad 20 km. Spółka odpowiedzialna jest także za prognozowanie, programowanie i planowanie rozwoju portu, co związane jest z modernizacją istniejącej już infrastruktury i pozyskiwaniem nowych nieruchomości na potrzeby rozwoju.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej.

W porcie wewnętrznym znajdują się: terminal kontenerowy, baza i terminal dla promów pasażerskich oraz statków ro-ro, bazy przeładunku samochodów osobowych i owoców cytrusowych, baza do obsługi siarki oraz innych ładunków masowych, baza przeładunku fosforytów. W porcie zewnętrznym znajdują się natomiast specjalistyczne bazy przeładunku surowców energetycznych: paliw płynnych, węgla oraz gazu płynnego. W tej części zlokalizowany jest również nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

Na zdjeciu wiceminister Grzegorz Witkowski udziela wywiadówfot. ZMPG
Na zdjęciu uczestnicy konferencji, siedzą. Po prawej stronie zdjęcia, na skraju siedzi wiceminister Grzegorz Witkowskifot. ZMPG
fot. ZMPG
Prezes Portu Gdańsk, Łukasz Greinke przemawiafot. ZMPG
fot. ZMPG
fot. ZMPG