Barka z kontenerami na WiśleRejs promocyjno badawczy min Materna m

Dzisiaj do Warszawy dopłynął ponad 70-metrowy zestaw, w którego skład wchodzi pchacz oraz barka załadowana 20 kontenerami. Jednym z głównych celów rejsu z Gdańska do Warszawy jest upowszechnienie wiedzy społeczeństwa na temat transportu wodnego śródlądowego. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poprzez patronat nad rejsem chce w Roku Rzeki Wisły przypomnieć, że wśród licznych walorów królowej polskich rzek praktycznie zapomniany i całkowicie niewykorzystany jest jej ogromny potencjał gospodarczy.

W trakcie trwającego 9 dni „Pilotażowego, badawczo-promocyjnego rejsu kontenerowego na Wiśle z Gdańska do Warszawy” pokonano ponad 400 km odcinek drogi wodnej rzeki Wisły, promując przy tym żeglugę śródlądową w wielu miastach, od dawna związanych z tą gałęzią transportu: Gdańsku, Tczewie, Grudziądzu, Bydgoszczy, Solcu Kujawskim, Toruniu, Włocławku, Płocku, Nowym Dworze Mazowieckim i Warszawie.

Jak podkreślał Jerzy Materna, sekretarz sanu w MGMiŻŚ: „Szczególnie ważne jest dla nas zaangażowanie regionów, zainteresowanie mieszkańców żeglugą śródlądową oraz rozwój przedsiębiorczości związanej z tym sektorem. Wodny transport śródlądowy w Roku Rzeki Wisły wrócił jako temat społecznej dyskusji i bardzo nas to cieszy. Ze swojej strony jesteśmy bezpośrednio zaangażowani w przedsięwzięcie, obejmując je patronatem Ministra i organizując posiedzenie Grupy Roboczej Komitetu Sterującego do spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych”.

Użeglownieniem Wisły zainteresowane są m.in. samorządy i przedstawiciele biznesu. Zagadnienie to ma wpływ na traktowany priorytetowo przez MGMiŻŚ rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych. Regiony są mocno zaangażowane w promocję rozwoju drogi wodnej rzeki Wisły, widząc w jej rozwoju duże korzyści gospodarcze i społeczne. Świadczą o tym m.in. zorganizowane podczas rejsu spotkania zespołów ds. międzynarodowych dróg wodnych E-40 i E-70, konferencje naukowe oraz opracowywanie „Studium lokalizacyjnego dla platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski”.

Przedsiębiorcy już na obecnym etapie prac wskazują potencjalne zyski z przywrócenia żeglowności na Wiśle. Armator realizujący badawczo-promocyjny rejs wyjaśnia, że może prowadzić jednocześnie dwie barki, na których mieszczą się po 42 kontenery, a zatem jeden zestaw pchany jest w stanie zastąpić 84 samochody ciężarowe. Kapitan zestawu zaznaczył również, że przepłynięcie odcinka z Gdańska do Warszawy zajęłoby normalnie cztery dni, a latem ten czas jest jeszcze krótszy, zaś wydłużony czas trwania rejsu kontenerowego związany jest z jego aspektami promocyjnymi.
Oprócz walorów promocyjnych, rejs ma również aspekt badawczy. Studenci z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz pracownicy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku prowadzili badania szlaku żeglugowego Wisły.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ