Ministrowie podpisują memorandumMinister Marek Gróbarczyk na tle flag

Konferencja V4 4 mKonferencja V4 3 m

Porozumienie o współpracy podpisali dzisiaj w Warszawie ministrowie odpowiedzialni za żeglugę z państwa Grupy Wyszehradzkiej: Polski, Republiki Czeskiej i Republiki Słowackiej. Uczestniczyli w międzynarodowej konferencji dotyczącej żeglugi śródlądowej zorganizowanej przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w ramach Prezydencji w Grupie Wyszehradzkiej – V4.

Zaproszenie Marka Gróbarczyka, szefa resortu MGMiŻŚ przyjęli: Dan Ťok - minister transportu Republiki Czeskiej, Arpád Érsek - minister transportu i budownictwa Republiki Słowacji, László Mosóczi - wiceminister rozwoju narodowego Węgier. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele Komisji Europejskiej, administracji rządowej oraz niezależni międzynarodowi eksperci zajmujący się tematyką żeglugową, także Hans van der Werf, były przewodniczący Komisji Reńskiej.

Minister Arpád Érsek podkreślał, iż Dunaj, największa rzeka środkowej Europy przepływa i przez Słowację, i przez Węgry. Będziemy dążyć do tego, by była żeglowna przez 300 dni w roku. Powinniśmy maksymalnie wykorzystywać drogi rzeczne – dodał - oferujące najbardziej ekologiczny transport. Mówił też o planach słowackiego rządu dotyczących rozwoju portów rzecznych.

O ekologicznym transporcie wodnym w kontekście konieczności ograniczania emisji CO2 mówił minister László Mosóczi. – Europa musi stworzyć pełną sieć połączeń rzecznych – kontynuował. – A Dunaj musi być w pełni wykorzystany. Dlatego musimy poprawić parametry żeglugowe na tej rzece, infrastrukturę portów. Chcemy też użeglownić inne rzeki.

Dan Ťok przyznał, iż na czeskich rzekach trzeba zrealizować wiele istotnych projektów w celu zwiększenia żeglowności. Jesteśmy zainteresowani połączeniem Odra-Łaba-Dunaj – mówił. – Zleciliśmy przygotowanie studium wykonalności. Dokumentacja powinna być gotowa w połowie przyszłego roku. Ze stroną polską rozmawiamy o połączeniu Ostrawa-Koźle-Odra, które otwiera nam drogę do Bałtyku.

Minister Marek Gróbarczyk podsumowując konferencję zaznaczył, iż stanowi ona otwarcie współpracy przy wspólnej realizacji projektów poszerzających sieć europejskich dróg wodnych.

Podpisanym memorandum przypieczętowaliśmy tę współpracę. Ważne jest byśmy występowali ze wspólnymi projektami, tym bardziej że Unia Europejska wywiera ogromną presję by rozbudowywać transport wodny, najbardziej ekologiczny, stanowiący dopełnienie transportu kolejowego i drogowego. Wpisujemy się w tworzenie intermodalnych sieci, na które UE przeznacza ogromne fundusze. W ramach polskiej prezydencji w Grupie Państw V4 żegludze nadaliśmy priorytetowe znaczenie.

Gospodarz konferencji przybliżył stan realizacji strategii rozwoju wodnych dróg śródlądowych w Polsce. – Właśnie prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę o ratyfikacji Konwencji AGN, która obliguje nas do doprowadzenia naszych dróg wodnych do co najmniej 4 klasy żeglowności. Ratyfikacja nastąpi jeszcze w przyszłym miesiącu.

Minister przypomniał iż strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce rozpisana została na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030”.
Na terytorium Polski, znajdują się odcinki trzech głównych szlaków wodnych, tj.:

  1. Droga wodna E30 – przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łączącą Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie.
  2. Droga wodna E40 – łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie.
  3. Droga Wodna E70 – łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.

Dzięki przyszłym inwestycjom infrastrukturalnym polskie drogi wodne będą mogły stać się docelowo elementami transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Uczestnicy konferencji nie mieli wątpliwości, iż rozwojowi infrastruktury dróg wodnych towarzyszy większy popyt na usługi transportowe w sektorze transportu śródlądowego oraz na środki transportowe, a także rozwój turystyki i rekreacji, będące źródłem dochodów budżetu państw i budżetów samorządów. A głównym beneficjentem rozwoju transportu śródlądowego staną się najważniejsze porty morskie, dla których będzie on ważną gałęzią transportu zapewniającą efektywne połączenie z zapleczem. Żeglugowe wykorzystanie rzek sprzyjać także osiągnięciu celów środowiskowych wyznaczanych zgodnie z przepisami Unii Europejskiej. Wszyscy podkreślali, iż transport śródlądowy (obok transportu morskiego) jest najbardziej przyjazną środowisku gałęzią transportu, która przyczyni się do obniżenia kosztów zewnętrznych transportu ogółem.

Grupa Wyszehradzka (V4) – nieformalne zrzeszenie czterech państw Europy Środkowej – Polski, Czech, Słowacji i Węgier, którego celem jest pogłębianie współpracy między tymi krajami. Grupa Wyszehradzka odzwierciedla wysiłki krajów regionu środkowoeuropejskiego w zakresie współpracy dotyczącej wielu wspólnych działań w ramach ogólnie pojętej integracji europejskiej. Wszystkie działania Grupy Wyszehradzkiej mają na celu wzmacnianie stabilności w rejonie Europy Środkowej. Kraje uczestniczące w grupie postrzegają swoją kooperację jako wyzwanie, a jej sukces traktują jako najlepszy dowód na swoją zdolność do integracji także w strukturach takich, jak na przykład Unia Europejska.

Biuro Prasowe MGMiŻŚ

Prezentacja nr 1
Prezentacja nr 2
Prezentacja nr 3
Prezentacja nr 4
Prezentacja nr 5
Prezentacja nr 6
Prezentacja nr 7
Prezentacja nr 8